آيا اسلام رحمانى است ؟
اسلام دين اكمل و شريعت جامع و مكتب قيم الهى است
هم جنبه انقلابى و دگر گون كننده دارد
هم جنبه كفر ستيز دارد
هم جنبه شرك برانداز دارد
هم جنبه جهاد و مبارزه دارد
هم جنبه رحمت و ملاطفت دارد
هم جنبه مهر ومحبت دارد.
هم جنبه كرامت انسانى دارد.
هم جنبه اخلاقى دارد
هم جنبه تعليمى دارد
و ….. ذوالوجوه است.
و مسلمان مسلمان نمى شود
مگر اينكه عادل باشد و عادل كسى است كه بين همه اين وجوه راجمع كند و اعتدال و قسط و توازن بين اين وجوه ايجاد كند و در هر حال ميانه همه اين وجوه حركت كند تا صفت امهً وسطا را احراز نمايد.
چنگ زدن به يك وجه اسلام و تفوق بخشيدن يك وجه به ديگر وجوه ومتمسك شدن به يك وجه و رها كردن ديگر وجوه مسلمان را از عدل و اعتدال خارج مى كند.
كسى كه مى خواهد در گفتمانى ملى يا جهانى اسلام را معرفى كند بايد جامع معرفى كند.
نه به گونه اى بعد رحمانى را تأكيد كند كه گويا اسلام دينى سكولار و پلورال است .
نه به گونه اى معرفى كند كه گويا اسلام دين جنگ وستيز و فقط دين جهاد و مبارزه است .
نه آنگونه معرفى كند كه هراس در عالميان ايجاد كند.
نه آنگونه معرفى كند كه بى دينان يا بد دينان را متجرى و گستاخ نمايد.
معرفى اسلام هنر مى خواهد و جامعيت و اعتدال و همه اينها هم شواهد قرآنى دارد و هم در سيره وكلام معصومين تبيين شده اند.
ما نبايد در تعريف و دفاع از اسلام وحدت كلمه را و كلمه وحدت را از دست بدهيم. وتفرق و نزاع را كه قرآن محكم منع كرده ، جايگزين اعتصام و وحدت كه امر فرموده ، نكنيم.
آيت پيمان.










